Vad eleverna också gör på lektionerna

Har förmånen att vara med på lektioner där andra lärare undervisar. Idag var jag med under en mycket engagerande matematiklektion. Eleverna hade arbetat intensivt och några satt och småpratade om… ja, om vad då?

Jag blev nyfiken och lyssnade och blev snart inbjuden i samtalet. Samtalet eller snarare diskussionen handlade om ordet Ramlösa och hur man uttalar det. Eleverna i årskurs fem, pojkar var det, var oense i frågan. Ramlösa har ett m och inte två därför ska det också låta som ett m och inte två m resonerade de. En av pojkarna stod på sig och sa att det stavas med ett m men uttalas som om det vore med två m.

– Rammlösa.

– Ramlösa.

Jag googlade på ordet och om det fanns någon diskussion att koppla till deras. Jag hamnade på Wikipedia. Där läste jag om ordets betydelse och hur gammalt det var. Pojkarna var nyfikna.

– Va, sa dom. Är det så gammalt? Sedan … va … det är ju jättegammalt.

Det visste dom inte. Jag googlade också på hur procenten såg ut rörande hur man ska uttala ordet Ramlösa. Många uttalade ordet som det stavades – nämligen Raaamlösa medan de något flera minsann uttalade det som Rammlösa. Det korrekta skulle då vara uttalet Rammlösa. Uttalar man det så är man i alla fall mer historiskt förankrad språkligt med rötter i betydelsen av just ramm.

Ramm betyder också något som hör ihop med fukt. Googla på ni nyfikna. Idag är Ramlösa ett varumärke. Jag vill påpeka att de inte har betalat för platsen på bloggen.

 

Vad gjorde eleverna på lektionen:

Det pågick alltså ett resonemang om stavning, uttal genom argumentation och att få äga sina synpunkter. Jag tillförde information. Det kunde jag göra eftersom jag var den enda som hade tekniken. Jag brukar inte ta över frågor från eleverna utan stötta deras frågor och vad dessa möjliggör för aktivitet. Nu sökte jag. Eleverna frågade vad jag fann. Sen diskuterade de vidare. Ibland tror jag vi missförstår det eleverna pratar om som meningslöst och utan värde. Jag vet att de ofta, om vi lyssnar noga, faktiskt pratar om något som är väsentligt för dem.

Hej HOPP kära ni,

Anne-Marie Körling

 

Om ni behöver en koppling till vad eleverna ska kunna så står det ganska tydligt i kursplanerna att de ska kunna använda språket för att argumentera, förklara och beskriva. Eleverna ska också att uttrycka sig på ett rikt och nyanserat sätt (om och ur varierade innehåll).

 

Det här inlägget postades i Anpassning, Barns rättigheter, Eleverna!, Inkludering, Klassrummet, Kommunikationen, Lärande, Ordförrådet, Ordning och reda och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.